- Kjenningssignal: LESB
- Hjemmehavn: Stavanger, Rogaland
- Bygget: 1929
- Opprinnelig funksjon: Passasjerfartøy
- Lengde: 57,2 m
- Bruttotonnasje: 829
- Fredet: 2014
- På nett: gamlerogaland.no
DS «Rogaland» ble bygget ved Stavanger Støberi & Dok AS som byggenummer 90 og levert i 1929 til Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD). Skipet var utstyrt med en 4 sylinder Lentz ventil-dampmaskin og ble satt inn i Hurtigruten Sandnes – Stavanger – Oslo, og en ukentlig tur i Nattruten Stavanger – Bergen. Søsterskipet «Kronprinsesse Märtha» ble levert fra Danziger Werft samme år.
«Rogaland» hadde stort kjølerom for frakt av ferskvarer, og vanntanker på dekk for å frakte levende fisk. Hele syv lastebommer sørget for rask lasting og lossing. DS «Rogaland» lå i Bergen under den store eksplosjonsulykken i april 1944 og ble påført store skader. «Rogaland» sank ved kai og ble kondemnert. DSD kjøpte vraket tilbake og fartøyet ble reparert og satt i trafikk igjen i 1947 med redusert overbygning. «Rogaland» gikk i Godsruten Bergen – Oslo fram til 1956, og deretter i Kystruten Bergen – Oslo fram til 1964.
Skipet ble bygget om til dieseldrift i 1950 og fikk installert en 16 sylinder 2T GM bygget for U.S. Navy i 1943. I 1964 ble «Rogaland» omdøpt til «Tungenes», lagt opp og senere solgt til Nika AS i Sandefjord for bruk som sandblåsingsplattform og losjiskip med navnet «Stauper». Skipet ble kjøpt tilbake til Stavanger av lokale entusiaster i 1989.
Siden 2004 eies og drives «Rogaland» av Stiftelsen Veteranskibet Rogaland. Skipet ble fredet av Riksantikvaren i 2014 – målsettingen er at «Rogaland» skal føres tilbake til tilstanden i 1964 da skipet ble tatt ut av rutetrafikk.
I tiden etter 1989 er det utført betydelige vedlikeholdsarbeider på skrog og innredning. Lugarer er restaurert i samarbeid med Riksantikvaren og master, lastebommer og skorstein er ført tilbake til 1964. I sommersesongen seiler «Rogaland» turer med bedrifter, foreninger og private selskaper. Stiftelsen samarbeider med Stavanger Maritime Museum om arrangementer.