- Kjenningssignal: LFEC
- Hjemmehavn: Kristiansand, Agder
- Bygget: 1877
- Opprinnelig funksjon: Isbryter, Slepefartøy
- Lengde: 62,2'
- Bruttotonnasje: 47,71
- Vernet: 2014
«Jan» ble bygget ved Akers Mekaniske Verksted i 1877 som bukserbåt og isbryter for Dampskipet Prins Gustavs Rederi. Fartøyet het da «D/S Trygve” og ble brukt til sleping frem til 1902 da den ble bygget om til bergingsfartøy. I den tidligste fasen kunne «Trygve» også ta med seg passasjerer.
Den 20. Desember 1913 forliste skipet under et bergingsoppdrag utenfor Strømtangen fyr ved Fredrikstad. Hele besetningen på 7 druknet. Skipet ble liggende på 7-8 favner med store bunnskader, men ble hevet året etter, bygget om, og satt på slipp i Moss som slepebåt.
I 1964 ble «Trygve» omdøpt til «Jan» av sin daværende eier Johan Almar Pedersen. «Jan» ble holdt gående helt frem til 2013, blant annet som slepebåt i lekterfart med oljelektere mellom Oslofjorden og Arendal, sandlektere mellom Fredrikstad og Arendal, skrapjern fra Porsgrunn til Kristiania spikerverk, og tømmerslep over Oslofjorden. I en periode ble «Jan» også brukt som dykker- og turistbåt i Porsgrunn.
I 2013 ble båten reddet fra opphugging etter initiativ fra Riksantikvaren og overdratt til Bredalsholmen Dokk- og Fartøyvernsenter. Etter et langt liv over flere tidsepoker ble «Jan» i 2014 vernet av Riksantikvaren.