Ammonia

  • Kjennings­signal: LIDS
  • Hjemmehavn: Tinn, Telemark
  • Bygget: 1929
  • Opprinnelig funksjon: Ferge
  • Lengde: 230,6'
  • Brutto­tonnasje: 929
  • Fredet: 2009
  • Nettside: Norsk Industriarbeidermuseum

Jernbanefergen DF «Ammonia» ble levert av A/S Moss Værft & Dokk i 1929 og levert til Norsk Transportaktieselskab, – et datterselskap av Norsk Hydro. Dette var Norsk Hydros tredje ferge på Tinnsjøen i tilknytning til Hydros fabrikker på Rjukan og Notodden.

Fergetrafikken på Tinnsjøen ble verdenskjent under siste verdenskrig da jernbanefergen «Hydro» med «tungtvann» om bord ble senket i februar 1944.

DF «Ammonia» har 2 stk. dampmaskiner på 450 IHK hver og kunne frakte 16-17 jernbanevogner og samtidig føre 150 passasjerer.

I 1951 ble det lagt om fra kull til oljefyring, og 2. klassen modernisert noe senere på 50-tallet.

Fartøyet var hovedferge fram til levering av MF «Storegut» og reserveferge fram til driftens opphør i 1991.

DF «Ammonia» er den siste gjenværende dampdrevne dobbeltsporede jernbanefergen i verden og representerer norsk industrihistorie på et betydningsfullt område.

Sammen med fergeleier, slippanlegg, fyrbelysning, jernbanemateriell, jernbanespor og bygningsmasse ble «Ammonia» overført fra Norsk Hydro til Stiftelsen Rjukanbanen i 1997. Fartøyet ble fredet i 2009. I 2012 overtok Norsk Industriarbeidermuseum (NIA) Rjukanbanen, inkludert Storegut og Ammonia. NIA bruker foreløpig fartøyet til stasjonært museum på Tinnsjøen.

DF «Ammonia» er ett av to fartøyer i verden som er skrevet inn på UNESCO sin verdensarvliste. Det andre fartøyet som er skrevet inn på UNESCO sin verdensarvliste er MF «Storegut». Begge skipene har seilingsområde på Tinnsjøen.

Vil du støtte arbeidet med DF «Ammonia»?