- Kjenningssignal: LAID
- Hjemmehavn: Oslo, Oslo
- Bygget: 1965
- Opprinnelig funksjon: Ferge, Passasjerfartøy
- Lengde: 62 fot
- Bruttotonnasje: 38
Den sveisede stålferga M/F «Hovedøya» ble bygget på Nilsen og Rolands verksted i Arendal 1965 for Revierhavnens Båtforening, som byggenummer 25. Fartøyet er 62 fot lang og en BRT på 38. Original dieselmotor fra byggeår, en M4d Rolls-Royce 110 kw. «Hovedøya» gikk som ferge mellom Vippetangen og Hovedøya (derav navnet). Revierhavnens båtforening hadde frem til da brukt tre små skyssbåter for å ferge småbåteierene frem om og tilbake fra byen og til småbåthavna på Hovedøya. På denne tida hadde gjerne «Hovedøya» et mannskap på 1 og et passasjersertifikat på 150 passasjerer. Vi har blitt fortalt at kapteinen hadde trossene hengt opp på bruvingen og kastet de ned på brygga når han tok ferga til land.
I 1968 begynte Oslofergene å gå rute mellom Vippetangen og Hovedøya og det ble til slutt ikke noe poeng å fortsette båtforeningens bruk av «Hovedøya». Ferga ble i 1970 brukt til å frakte sesongarbeidere som jobbet på Akers Mek. mellom verftet på Aker Brygge og til losjiskipet «Parkeston» som lå ved Hovedøya. Samme år ble hun solgt til Oslo Kommune ved Kontoret for park- og idrettsanlegg og satt inn som arbeidsbåt for Oslo Kommune og ble brukt til kommunens vedlikehold, renovasjon osv. av alle de kommunale øyene i Indre Oslofjord, helt ned til Håøya ved Drøbak. I løpet av 1980-tallet ble ferga bygget om av Oslo Kommune. Salongen ble utvidet forover nede på dekk. Den enkle skorsteinen ble bygget om til to og flyttet ut i borde. Brua ble flyttet forover, på sammen måte som salongen, og gjort større og fikk en benk for å kunne innkvartere båtføreren og de kommunale ansatte som brukte ferga til sitt arbeide på øyene.
«Hovedøya» ble tatt ut av drift av Oslo Kommune v/ Bymiljøetaten høsten 2020 og ble lagt i opplag på Rådhusbrygge i påvente av avhending til et ideelt formål eller opphugging. Oslo kommune utlyste avhendingen offentlig og ble overdratt til Kystlaget Viken 20. januar 2022.
«HOVEDØYA» er svært autentisk og lite forandret siden byggeår. Kystlaget Viken ønsker å bevare båten slik den er etter antikvariske retningslinjer. «Hovedøya» er et viktig kulturhistorisk vitnesbyrd om øytrafikken i indre Oslofjord.