Wyvern

  • Kjennings­signal: LKSI
  • Hjemmehavn: Stavanger, Rogaland
  • Bygget: 1897
  • Opprinnelig funksjon: Lystfartøy
  • Lengde: 18,2m
  • Brutto­tonnasje: 42,84
  • Vernet: 2000

SY «Wyvern» ble bygd ved Porsgrund Baadbyggeri i 1897 for den engelske trelasthandleren Frederich Croft i Stathelle. Fartøyet ble bygd etter tegninger av Colin Archer og byggmester var Thor Martin Jensen, tidligere formann ved Archers verft i Larvik.

Familien Croft seilte i en årrekke fartøyet langs Sørlandskysten og over Nordsjøen til Crofts hjemby Hull. I 1909 ble «Wyvern» solgt til Kiel. Etter første verdenskrig kom skøyta tilbake til Norge og hadde etter hvert flere eiere.

Fra 1924 til 1934 var den eid av redaktør Rolf Thommesen i Tidens Tegn under navnet «Havfruen III». Deretter ble den solgt til England og var eid av Anne og Terrence Carr, som seilte og bodde om bord i fartøyet i 27 år fra 1947, blant annet på en jordomseiling i slutten av 1950-årene. Sist i 1970-årene ble skøyta gjenfunnet i dårlig forfatning på Ibiza. Den ble tatt til Norge og restaurert.

I 1984 overleverte HKH Kronprins Harald fartøyet til Stavanger Sjøfartsmuseum som gave fra norsk oljeindustri. «Wyvern» holdes vedlike og seiles av frivillige mannskaper, og den benyttes flittig ved kulturelle representasjonsoppdrag både innen- og utenlands.

Den er også en skarpseiler som har oppnådd gode plasseringer i Tall Ships Race og andre krevende havseilaser.

Sommeren 2013 forliste og sank fartøyet mellom Öland og Gotland i Østersjøen under deltakelse i Tall Ships Race. En måned senere ble «Wyvern» hevet fra 50 meters dyp og er fraktet tilbake til Stavanger for ny restaurering.