- Kjenningssignal: LIDS
- Hjemmehavn: Tinn, Telemark
- Bygget: 1929
- Opprinnelig funksjon: Ferge
- Lengde: 230,6'
- Bruttotonnasje: 929
- Fredet: 2009
- På nett: Norsk Industriarbeidermuseum
Jernbanefergen DF «Ammonia» ble levert av A/S Moss Værft & Dokk i 1929 og levert til Norsk Transportaktieselskab, – et datterselskap av Norsk Hydro. Dette var Norsk Hydros tredje ferge på Tinnsjøen i tilknytning til Hydros fabrikker på Rjukan og Notodden.
Fergetrafikken på Tinnsjøen ble verdenskjent under siste verdenskrig da jernbanefergen «Hydro» med «tungtvann» om bord ble senket i februar 1944.
DF «Ammonia» har 2 stk. dampmaskiner på 450 IHK hver og kunne frakte 16-17 jernbanevogner og samtidig føre 150 passasjerer.
I 1951 ble det lagt om fra kull til oljefyring, og 2. klassen modernisert noe senere på 50-tallet.
Fartøyet var hovedferge fram til levering av MF «Storegut» og reserveferge fram til driftens opphør i 1991.
DF «Ammonia» er den siste gjenværende dampdrevne dobbeltsporede jernbanefergen i verden og representerer norsk industrihistorie på et betydningsfullt område.
Sammen med fergeleier, slippanlegg, fyrbelysning, jernbanemateriell, jernbanespor og bygningsmasse ble «Ammonia» overført fra Norsk Hydro til Stiftelsen Rjukanbanen i 1997. Fartøyet ble fredet i 2009. I 2012 overtok Norsk Industriarbeidermuseum (NIA) Rjukanbanen, inkludert Storegut og Ammonia. NIA bruker foreløpig fartøyet til stasjonært museum på Tinnsjøen.
DF «Ammonia» er ett av to fartøyer i verden som er skrevet inn på UNESCO sin verdensarvliste. Det andre fartøyet som er skrevet inn på UNESCO sin verdensarvliste er MF «Storegut». Begge skipene har seilingsområde på Tinnsjøen.