- Kjenningssignal: LHBW
- Hjemmehavn: Narvik, Oslo
- Bygget: 1910
- Opprinnelig funksjon: Slepefartøy
- Lengde: 94'
- Bruttotonnasje: 167
- Vernet: 2002
DS «Styrbjörn» ble bygd som byggenummer 318 ved Göteborgs Nya Verkstad i 1910 for Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösund i Stockholm. «Styrbjörn» var ved overlevering Skandinavias største og sterkeste slepebåt og bygget etter Den Norske skipskontrolls regelverk.
Som ny ble fartøyet stasjonert som slepebåt i Narvik, chartret av LKAB for å assistere malmskipene til og fra utskipningshavna. I tillegg ble fartøyet brukt i bergningsoppdrag og som representasjonsfartøy. I april 1940 ble «Styrbjörn» senket av tyske styrker på Narvik havn. Fartøyet ble hevet kort tid etter og brukt i tysk tjeneste i okkupasjonsårene. I 1963 ble slepebåten tatt ut av tjenesten på Narvik havn og solgt til Høvding Skipsopphugging i Sandnessjøen og ble omdøpt til «Atlet». Etter noen år gikk den i opplag.
«Styrbjörn» ble utstyrt med skotsk røykrørskjele og en Compound dapmaskin på 550 IHk. I 1950 ble «Styrbjörn» ombygget og overhalt. Det ble utført utvidelse av bro/bestikk, ombygging av salong og lugarer, montering av signalmast, nedkorting av skorstein fra 9 til 6 m. Originalt maskineri ble beholdt. Etter ombygging ble den igjen satt inn i tjeneste i Narvik.
I 1979 ble fartøyet reddet fra opphugging av Norsk Veteranskibsklubb i Oslo i samarbeid med Petter Olsen. Etter overtakelse av Norsk Veteranskibsklubb fikk slepebåten tilbake sitt originale navn. I august 2024 ble fartøyet overtatt av Dampskipsklubben DS Styrbjørn og har på ny fått hjemhavn i Narvik.