Styrbjörn

  • Kjennings­signal: LHBW
  • Hjemmehavn: Oslo, Oslo
  • Bygget: 1910
  • Opprinnelig funksjon: Slepefartøy
  • Lengde: 94'
  • Brutto­tonnasje: 167
  • Vernet: 2002
  • På nett: nvsk.no

DS «Styrbjörn» ble bygd som byggenummer 318 ved Göteborgs Nya Verkstad i 1910 for Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösund i Stockholm. «Styrbjörn» var ved overlevering Skandinavias største og sterkeste slepebåt og bygget etter Den Norske skipskontrolls regelverk.

Som ny ble fartøyet stasjonert som slepebåt i Narvik, chartret av LKAB for å assistere malmskipene til og fra utskipningshavna. I tillegg ble fartøyet brukt i bergningsoppdrag og som representasjonsfartøy. I april 1940 ble «Styrbjörn» senket av tyske styrker på Narvik havn. Fartøyet ble hevet kort tid etter og brukt i tysk tjeneste i okkupasjonsårene. I 1963 ble slepebåten tatt ut av tjenesten på Narvik havn og solgt til Høvding Skipsopphugging i Sandnessjøen og ble omdøpt til «Atlet». Etter noen år gikk den i opplag.

«Styrbjörn» ble utstyrt med skotsk røykrørskjele og en Compound dapmaskin på 550 IHk. I 1950 ble «Styrbjörn» ombygget og overhalt. Det ble utført utvidelse av bro/bestikk, ombygging av salong og lugarer, montering av signalmast, nedkorting av skorstein fra 9 til 6 m. Originalt maskineri ble beholdt. Etter ombygging ble den igjen satt inn i tjeneste i Narvik.

I 1979 ble fartøyet reddet fra opphugging av Norsk Veteranskibsklubb i Oslo i samarbeid med Petter Olsen. Etter overtakelse av Norsk Veteranskibsklubb fikk slepebåten tilbake sitt originale navn. Fartøyet restaureres i den utforming den hadde når den gikk ut av aktiv tjeneste for Grängesberg og skal benyttes til kulturformidling. «Styrbjörn» ble seilingsklar i juni 2005. Skipet har fast plass ved Nordre Akershus kai i Oslo. «Styrbjörn» feirer 100 årsjubileum i 2010. Dette jubileet feires i Oslo, og med en egen jubileumstur til Gøteborg der båten ble bygget.