Olav Ringdal Jr

  • Kjennings­signal: LEPT
  • Hjemmehavn: Rennesøy, Rogaland
  • Bygget: 1952
  • Opprinnelig funksjon: Redningsskøyte
  • Lengde: 21,7 m
  • Brutto­tonnasje: 19,66
  • På nett: dnvf.no

«Olav Ringdal Jr.» er en 21,7 meters kravellbygget redningsskøyte i tre fra 1952. Fartøyet har et krysserskrog bygget ved Aron Kittilsen Båtbyggeri i Risør. Konstruktør var Furuholmen og kontrahent var Redningsselskapet. Fartøyet ble donert av skipsreder Olav Ringdal og oppkalt etter hans sønn som falt i krigen 4. april 1945. «Olav Ringdal Jr.» gikk som redningsskøyte fram til 1983, deretter som charter i privat eie. I aktiv tjeneste som redningsskøyte reddet hun 44 liv og assisterte 595 fartøy.

Det er søkt om fornyet vernestatus etter eierbytte i 2018 da fartøyet ble solgt til Kjell-Morten Ronæs. Perioden som redningskrysser er lagt til grunn. Fartøyet er den siste av de store RS-skøytene som ble bygget med treskrog og er godt bevart. Skrog og rigg er original, interiør for det meste originalt. Tekniske installasjoner er noe oppgradert. Dekkshuset ble fornyet i 1973, byssemesse i 2004 og lugarer i 2009. Salong og enkelte lugarer i original stand.

Hovedframkomstmiddel var sannsynligvis 340 HK Wichmann og 300 HK Bergen Mekaniske Verksteder (BMV) 4 sylindret. Nåværende forbrenningsmotor er en General Motor 420 HK 71V12 2 takter fra 1972.