Ny i foreningen

Hvor skal man lete? Det er vanskelig å vite hvor man skal henvende seg, hvor man finner ulik informasjon og hvem man kan kontakte. Her har vi samlet litt informasjon vi tror du som ny kan ha nytte av. Mye av dette finner du også utdypende informasjon om på de øvrige sidene våre.

Meld deg på vårt nyhetsbrev for månedlig oppdatering i foreningen nederst på denne siden. Her vil vi også informere om ulike arrangementer. Følg også gjerne vår Facebookside, Twitter– og Instagramkonto.

Ønsker du faglig råd eller vil restaurere ditt verneverdig fartøy kan du kontakte et av våre tre nasjonale fartøyvernsentre i Norge. Du kan også følge dem på Facebook hvor de blant annet legger ut informasjon om seminarer og andre arrangementer:
Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter
Hardanger Fartøyvernsenter
Nordnorsk Fartøyvernsenter

Det ble i 2023 også etablert et regionale fartøyvernsenter på Isegran ved Fredrikstad:
Isegran Fartøyvern

Vi arrangerer også et årlig seminar for nye fartøyvernere som heter Fartøyvernets ABC. Mer informasjon om dette finner du under menyen «vern, vedlikehold og drift».

Mange fartøy, foreninger og vennegrupper har egne facebooksider eller facebookgrupper. Er du interessert i et eller flere fartøy kan du lete dem opp og følge sidene eller spørre om å bli medlem av gruppen. Et eksempel er Den Norske Veteranredningsskøyteforening.

Delebanken er en facebookgruppe som også kan være nyttig for deg. Dette er et  webtorg for fartøyvernere og andre båtentusiaster.

Kulturminnesøk gir deg enkelt informasjon om de kulturminner som er vernet og fredet av Riksantikvaren.

Riksantikvaren gir deg også informasjon om fartøyvern som er et av deres arbeidsområder og om ulike prosjekter og  satsinger de har framover.

For informasjon om sertifikater og sertifisering tar du kontakt med Sjøfartsdirektoratet.

Dyre sertifikater? RS Sjøredningsskolen i Horten gir mannskap tilknyttet våre medlemsfartøy rabbatert pris på enkelte sertifikater. Ta kontakt med Trond Knapstad.

Får du ikke forsikret ditt verneverdige fartøy? Sjekk vår avtale med danske Søassuransen her.