Den «Gamle Lofotferga» sto tidligere i år i fare for å bli hugget. Fergen ble fredet i 2010 og har vært uten en formell eier i et par år på grunn av en konkurs. DnB i Bodø har vist et forbilledlig samfunnsengasjement og holdt fartøyene flytende samt gitt en «medgift» på 1,25 millioner kroner når det meldte seg en seriøs eier. I begynnelsen av september ble fergen slept inn til Rognan og Saltdal Verft AS og 5. desember ble den registrert med ny eier i skipsregisteret.
Den nye eieren er den frivillige organisasjonene Gamle Lofotfergen som blant annet består av Per-Erling Olufsen og Christer Valstad. Christer er og eier av Saltdal Verft AS. Fergen skal restaureres på verftet og være en viktig del av et planlagt trebåtsenter i Rognan.
MF «Lofotferge II» ble levert av E. Moen & Søns Båtbyggeri, Risør, i 1956 som byggnr. 171. Kontrahent var Lofoten Fergeselskap A/L som satte fergen i trafikk på strekningen Napp – Lilleeidet vest i Lofoten frem til 1974. Trefergen hadde stor kapasitet og kunne ta hele 11 personbilder og 65 passasjerer.
Nå starter arbeidet med å finansiere istandsettingen gjennom å søke støtte fra kommunen, fylkeskommune og staten. Samarbeidspartnere i næringslivet og tilskuddsordninger.
Arbeidet med fergen vil bidra til å sikre kunnskapen om hvordan store treferger ble bygget og bidra sterkt til å sikre kompetansen på trebåter generelt i Rognan som har flere hundre år lange tradisjoner med trebåtbygging. Samt sikre arbeidsplasser og bidra til næringslivet generelt på stedet. Hvis alt går bra vil «Gamle Lofotferga» være på tur i Lofoten igjen sommeren 2030.
Det er gjort en stor innsats av fra offentlige og private aktører for å redde det fantastiske fartøyet fra å hugges. Det å hugge et fredet fartøy fordi ingen har kunnet overta ansvaret for det og ikke fordi det kunne reddes på grunn av tilstanden, ville være være en fallitterklæring for det nasjonale fartøyvernet.