
Rundreisen tar ca. 5 1/2 timer og går i to retninger og hver har har tre etapper !
Nordgående retning: «Stord I»: Bergen/HDræggekaien – Garnes kai (2,5 timer). (2) Gamle Vossebanen: Garnes stasjon – Midttun stasjon (50 min.). (3) Veteranbuss: Midttun stasjon – Bergen/Dræggekaien (45 min.)
Sørgående retning: Veteranbuss: Bergen/Dræggekaien – Midttun stasjon (45 min.). (2) Gamle Vossebanen: Midttun – Garnes stasjon (50 min.). (3) «Stord I» : Garnes stasjon/kai – Bergen/Dræggekaien (2,5 timer).
Valg av billett bestemmer reiseretningen. Men for begge altenativene er startpunktet BergenDræggekaien og det er også her rundtreisen avsluttes.
Det er mulig å reise deler av rundreisen. Billetter til deldistanser kjøpes ved påstigning så langt det er ledige plasser.
Om skip, tog og buss:
Dampskipet «Stord I» ble bygget for Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD) ved Laxevaag Maskin & Jernskipsbyggeri i 1913, og skipet gikk i rute for rederiet fram til 1969. Skipet ble restaurert mellom 1981 og 2013.
Om bord i D/S Stord I serveres betasuppe, bacalao, svele, vafler, kaffe, te, mineralvann, øl og vin.
Gamle Vossebanen har hovedstasjon på Garnes og reiseruten har opphold på Garnes stasjon for å gi passasjerene anledning til å se stasjonen slik den var og betrakte damplokomotivet fra 1913.
Damplokomotivet 255 av type18 C ble levert fra Hamar Jernstøberi i 1913 til Eidsvold-Ottabanen. Loket gikk i tjeneste for NSB i flere distrikt fram til det ble utrangert i 1969.Loket ble restaurert mellom 1981 og 1992.
Toget har spisevogn og forhåndsbestilling gjøres her: https://njk.no/opplevelser/spisevogn/spisevognbestilling
Bussen er en Scania Vabis levert til Bergen Hardanger Billag i 1962. Bussen gikk i trafikk i Bergensområdet og samkjørte med Vossebanen.