Torungen

  • Kjennings­signal: LNOG
  • Hjemmehavn: Oslo, Oslo
  • Bygget: 1960
  • Opprinnelig funksjon: Redningsskøyte
  • Lengde: 17,1 m
  • Brutto­tonnasje: 44
  • På nett: Torungen – DNVF

«Torungen» er en sveiset redningsskøyte fra 1960, bygget for Redningsselskapet. Allerede i 1943 begynte man innsamling av penger for at Arendal skulle ha sin egen redningsskøyte. Den var tiltenkt navnet Arendal men av diverse grunner ble det ikke slik. Krysseren ble levert av Stord Verft A/S (byggenr 55) og oppkalt etter Torungen fyr ved Arendal. «Torungen» var i Redningsselskapets tjeneste helt fram til 1986. I denne perioden reddet hun 26 personer, berget 7 fartøy fra totalforlis og assisterte 455 fartøy.

I 1986 ble fartøyet solgt til Svenska Sellskap för Redding af Skeppsbrutne og fikk navnet «Østergarn», og etter hvert «Siv-Britt S». Hun var i svensk redningstjeneste og tjenestegjorde i Østersjøen fram til 1997. Fartøyet ble solgt til Dr. og Mrs. White fra Storbritannia og «Torungen» fikk tilbake sitt opprinnelige navn. I 1998 ble fartøyet solgt til Michael Pieschewski i Stockholm, men kom tilbake til Norge i 2005 da Svein-Rune Børslid overtok fartøyet og brakte henne til Bergen (Håkonshella). I september 2020 ble den kjøpt av Arnulf Wibe og seilt til ny hjemmehavn i Oslo.

I 1987 ble «Torungen» rigget om og gitt nytt styrhus. I 1998 ble radiohytta utvidet. Opprinnelig framkomstmiddel var en Klemdal-motor. I 1965 ble «Torungen» utsatt for motorhavari og fikk satt inn en General Motors diesel 242 HK. Denne ble skiftet ut i 1986 med 367 HK Volvo Penta TMD 121 D. Skroget, interiør og materialer fremstår som originalt, og fartøyets tilstand er god.