Sunnhordland

  • Kjennings­signal: OIEC
  • Hjemmehavn: Bergen, Vestland
  • Bygget: 1943
  • Opprinnelig funksjon: Ferge
  • Lengde: 53,90 m
  • Brutto­tonnasje: 1105
  • På nett: mssunnhordland.no

Veteranbåten MS ”Sunnhordland” er bygget i Chicago, USA i 1943 for den amerikanske marinen.

Under 2.verdenskrig ble båten leid av Storbritannia og fikk hjemmehavn på Gibraltar. Her ble ”Sunnhordland” brukt som eskortefartøy og ubåtjager langs vestkysten av Afrika frem til krigen tok slutt. Etter krigen ble skipet solgt til Hardanger Sunnhordlandske D/S og kom til Norge i 1947. Båten ble et år senere bygget om til bil-og passasjerferge ved Bergen Mekaniske verksteder. Med plass til 13 biler, 600 passasjerer og annet gods fikk ”Sunnhordland” fast rute fra Bergen til Skånevik med retur neste morgen. I 24 år var denne ruta hovedveien mellom byen og omlandet og ble flittig brukt i både næringsliv og det private. Våren 1947 ble skipet solgt, ombygd til et cruiseskip, og døpt om til MS ”Kristina Brahe”. Båten kjørte cruisefart i Finskebukta mellom Helsingfors, Leningrad og Tallinn.  I August 2010 gikk skipet på grunn utenfor Sulkava i Finland, men tok ingen stor skade. Båten fortsatte å kjøre cruisefart på Finskebukta i sommersesong under navnet MS ”Brahe”  frem til 2014 da Nordisk Cruise Line forsøkte å bruke den til charterturer i Danmark. Dette ble ingen suksess, og fartøyet ble lagt på opplag i Finland vinteren 2015.

I 2016 ble HSD Sunnhordland AS stiftet med hovedformål å kjøpe og drifte MS ”Sunnhordland”. Fartøyet vil ha hjemmehavn i Leirvik på Stord der det vil bli brukt som levende museum. MS ”Sunnhordland” er en av seks PCE-skip som ble ombygd til passasjerbåter i Norge etter 2. Verdenskrig. I dag er det kun ”Sunnhordland” og ”Sognefjord” som fremdeles er i drift.