Solrik

Kjennings­signal:LHJN
Hjemmehavn:,
Bygget:1929
Opprinnelig
funksjon:
Lengde:23,47 m
Brutto­tonnasje:49,3 brt
Vernet år:
Hjemmeside:

Historikk

«Solrik» ble bygget i 1929 ved Brekneholmen Verft på Lista i Farsund kommune, på bestilling av rederiet Oskar Hansen. Formålet med «Solrik» var at den skulle settes inn i trelastfarten. Den ble opprinnelig rigget som en galeas med en Wichman-motor. Etter andre verdenskrig ble «Solrik» solgt til Harald J. Hansens som satte «Solrik» inn i trelastfarten fra Østlandet til Trelastkompaniet i Stavanger og Sandnes. I årene rundt 1960 ble «Solrik» solgt til Steinar Tønnesen som satte henne til frakt og fiske. I 1976 ble «Solrik» atter en gang solgt til Bremnes og Anders Innvær, og i 1978 til Sigmund Veste i Haugesund, begge ønsket å bruke «Solrik» som lystbåt.

I 1996 ble «Solrik» kjøpt av nåværen- de eier Foreningen skonnerten Solrik, en ideell forening bestående av lokale krefter i Grimstad. «Solrik» gjennomgikk da en omfattende restaurering. Restaureringen ble gjennomført ved dugnadsarbeid og hun ble rigget som skonnert med to forseil og ble tilpasset char
ter- og skoleskipsdrift. Skipper Ben Brynildsen ble ansatt til den daglige drift, og jobber den dag i dag som skipper. Brynildsen har svært gode pedagogiske evner og er en unik kulturformidler.


Drevet med WordPress. Levert av WooThemes

Design Ingrid&Odd - Interaksjonsdesign Nytt Nettsted