Skudenes

  • Kjennings­signal: LNJT
  • Hjemmehavn: Karmøy, Rogaland
  • Bygget: 1956
  • Opprinnelig funksjon: Passasjerfartøy
  • Lengde: 37,95 m
  • Brutto­tonnasje: 231
  • På nett: Facebook

«Skudenes» er et 37,05 meters sveiset lokalrutefartøy i stål og aluminium fra 1956 bygget hos Brødrene Lothe A/S Haugesund. Innredning og utrustning ble utført av Det Stavangerske Dampskibselskap (DSD). «Skudenes» opererte som lokalrutebåt for DSD på ruten Stavanger – Skudenes, fra 1970 fikk hun navnet «Ternøy» og ble benyttet til andre av DSDs sine ruter i Rogaland etter at riksvegferjesambandet mellom Stavanger og Skudeneshavn ble opprettet.

Fartøyet ble tatt ut av rute i 1984 og solgt til Simon Møkster Shipping og skiftet navn til «Strilfalk». I 1985 ble hun solgt videre til privat eier som ga fartøyet navnet «Hinna», og i 1986 overtok Rødne & Sønner som ga henne navnet «Rygerfjell». Utover 90-tallet hadde fartøyet flere eiere og er blant annet brukt til kulturformidling og som husbåt. I 2019 ble hun overført nye eiere gjennom A/S Rutebåten Skudenes og tilsluttet Haugaland Maritime Kulturminne som ga henne tilbake det opprinnelige navnet «Skudenes».

Fartøyet ble vernet av Riksantikvaren i 2018. Bevaringsperioden er satt til 1957-1984. Fartøyet er stort sett i original stand og med original hovedmotor, en Normo diesel 4TEV DM 8 sylindret 450 bkh, sannsynligvis den eldste bevarte etter Bergen Diesel. Skroget er fra bevaringsperioden, mast og bom originale. Salonger for passasjerer og mannskapslugarene er stort sett intakte. Autentisk eksteriør.