Gamle Lofotferga

Kjennings­signal:LDQT
Hjemmehavn:,
Bygget:1955
Opprinnelig
funksjon:
Lengde:25m
Brutto­tonnasje:99
Vernet år:
Hjemmeside:lofotferga.no
Bilde av fartøyet Gamle Lofotferga

Foto: Johnny Storvik

Historikk

MF «Lofotferge II» ble levert av E. Moen & Søns Båtbyggeri, Risør, i 1956 som byggnr. 171. Kontrahent var Lofoten Fergeselskap A/L som satte fergen i trafikk på strekningen Napp – Lilleeidet vest i Lofoten frem til 1974.

Trefergen hadde stor kapasitet og kunne ta hele 11 personbilder og 65 passasjerer. I 1977 ble fergen solgt til Halvdan Olav Larsen på Ballstad, og fikk navnet AF «Lofotpel». Fartøyets bruksområde var i denne perioden knyttet til kaibygging og reparasjoner.

I 1993 overtok Kalle AS v/Per Lund fergen. Under navnet MF «Gamle Lofotferga» ble fartøyet nå satt inn i turisttrafikk. Nina og Johnny Storvik kjøpte fergen i 2001 til andre formål enn bevaring. Da de under lag med maling og huntonitt avdekket fint håndverk og solid og godt treverk ble planene endret, og det ble besluttet å restaurere fartøyet og beholde mest mulig.

I dag drives fergen med formål om bevaring gjennom bruk og at gjestene skal ha en positiv opplevelse. «Gamle Lofotferga» går i dag chartertrafikk i Lofotens skjærgård. M/F «Gamle Lofotferga fikk Riksantikvarens formelle status som verneverdig skip i 2001 og Norsk Kulturarvs «Olavsrosa» året etter. «Gamle Lofotferga» ble fredet av Riksantikvaren i 2010.


Drevet med WordPress. Levert av WooThemes

Design Ingrid&Odd - Interaksjonsdesign Nytt Nettsted