Fredrikshald I

Kjennings­signal:
Hjemmehavn:
Bygget:1890
Opprinnelig
funksjon:
Lengde:25,8 meter
Brutto­tonnasje:95 brt
Vernet år:
Hjemmeside:

Historikk

DS «Fredrikshald 1» var den første av Fredrikshald Dampskibsselskaps skip og ble på folkemunne bare kalt «Eneren». Fra 1890 til 1957 gikk skipet i godsruten mellom Halden og Oslo og ble legendarisk. Samtidig med hjembyen endret fartøyet navn og het fra 1928 DS «Halden 1». I 1957 ble fartøyet ombygd til motorskip og opererte etter dette i fraktefarten på Vestlandet under navnene «Sundbuen», «Solvang III» og «Jotor». I 2006 ble skipet kjøpt av Fredrikshalds Sjømannsforeningvendte og kom hjem til Halden. Fra 2011 har «Fredrikshald 1» vært på Riksantikvarens verneliste. «Fredrikshald 1» settes i stand slik den så ut i 1974 før siste ombygging. Restaureringen foregår på Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter med støtte fra Riksantikvaren.

Natt til 9. april 1940 befant DS «Halden 1» seg plutselig midt i begivenhetenes sentrum, da et av de mest dramatiske øyeblikkenei nyere norsk historie utspilte seg i Oslofjorden. Kvelden 8. april tok fartøyet fatt på sin sedvanlige rute nordover mot Oslo. Da skipet hadde nådd Drøbaksundet like før klokken halv fem så skipsføreren plut-selig en stor skygge komme ut av nattemørket og tåka. I det samme brakte det løs et voldsomt inferno fra kanoner på begge sider av «Halden 1». Skyggen som var i ferd med å seile forbi var ingen ringere enn «Blücher», lederfartøyet i den tyske okkupasjonsflåten. Skipper Nils Gustavsen beordret rormannen å holde hardt styrbord for å unngå å komme mellom Oscarsborg festning og den tyske slagkrysseren. Tross manøveren ble «Halden 1» rammet av granatregnet fra festningen.


Drevet med WordPress. Levert av WooThemes

Design Ingrid&Odd - Interaksjonsdesign Nytt Nettsted