Christiania

Kjennings­signal:LM 6584
Hjemmehavn:,
Bygget:1895
Opprinnelig
funksjon:
Lengde:14,15 m
Brutto­tonnasje:27,5 brt
Vernet år:
Hjemmeside:RS 10 Christiania

RS 10 Christiania på Russiske vannveier. Seiler foran kirken på Kizhi.

Historikk

RS 10 Christiania ble bygget som redningsskøyte for NSSR i 1895. Hun var hovedsakelig stasjonert i Finnmark, og reddet 257 mennesker fra den visse død, berget 90 fartøy fra forlis og slepte/assisterte 2811 fartøy. ”Stormfuglen” ble hun kalt på Finnmarkskysten.

I 1932 ble hun solgt, fikk styrhus og maskin, og fristet en omflakkende tilværelse i mange år, blant annet som «reisendebåt» på Nordmøre under navnet «Oma II». I 1960-årene ble hun rigget tilbake til seilskøyte av Erling Brunborg. Senere ble hun seilt av Richard Cook, på blant annet flere seilaser til Nord-Norge. Toril og Carl Emil Petersen overtok skøyta i 1977, og gjennomførte da en større restaurering. De seilte henne i mange år langs norske og europeiske kyster. Blant annet har skøyta vunnet gull, sølv og bronse, både i klasse og ”overall”,  i forskjellige Tall Ships Race i Europa.  Gradvis ble skøyta overtatt av sønnene Carl Emil jr, Børre og Johan J.

I september 1997 skulle Christiania seiles til England. Da kom stormfuglen selv i nød. Hun sprang lekk 15 n.m. syd av Mandal, og etter fire timers kamp måtte mannskapet forlate skøyta. De gikk i redningsflåte og ble siden heist opp av redningshelikopter, mens Christianias master forsvant i bølgene, på 500 meters dyp i Norskerenna.

Aksepten av et totalforlis ble snudd til optimisme blant annet ved hjelp av venner i Colin Archer-klubben med offshore undervannserfaring og -kompetanse. I november ble hun lokalisert av ROV. Christiania lå med gjørme til vannlinjen, og så ut som hun ventet på bør for å seile videre.

I mai 1999 ble hun hevet av ”Seaway Kingfisher” fra Stolt Comex Seaway. Skjeggete og mørk i treverket, men i all hovedsak inntakt. Aldri tidligere var et skip hevet fra en slikt dyp.

Etter et års restaurering med god hjelp av Hansen og Arntzen i Brevik, seilte hun igjen. Christiania har siden blant annet vært på mange familieseilaser i Skagerakbassenget og i Nord-Europa, seilt Tall Ships Race (Antwerpen-Ålesund 2001, vant klassen, nr 2 overall) seilt ”Skandinavia rundt”  gjennom de russiske vannveiene, seilt på og nord om Svalbard,  til Karibia, Canada, Grønland, Island, Irland, Gibraltar og Marokko.

Colin Archer konstruerte gjennom årene tre skøytetegninger som det ble bygget redningsskøyter etter:

  1. Colin Archer-typen. (Etter RS 1 Colin Archer)
  2. Svolvær-typen (etter RS 12 Svolvær
  3. Solli/Vardø-typen (etter RS 21 Solli og RS 22 Vardø)

RS 10 Christiania er sammen med RS 1 Colin Archer de eneste to gjenværende av den første typen – Colin Archer-typen. (Levningene av en til, RS 8 «Oscar Tybring» eksisterer som uttørket vrak i Fredrikstad, det er uvisst om den noensinne vil bli gjenbygd/totalrestaurert).

Eierne er opptatt av vern gjennom bruk, og bruker skøyta med storfamiliene til korte og lange seilaser, trener opp sine barn og venner til god og tradisjonell seil- og driftshåndtering av en slikt kulturminne. Reparasjoner gjøres på tradisjonelt vis med i all hovedsak tradisjonelle metoder. Rigg, seil og dekkslayout ble ved restaureringene i 1977 og 1999 mest mulig tilbakeført til sin opprinnelige utførelse fra 1895. Innredningsmessig har målet vært å beholde en del opprinnelige løsninger (slik som loskøyer), men har også en del tilpasninger til dagens bruk som for eksempel maskin og  bysse akter i stedet for i baugen.


Drevet med WordPress. Levert av WooThemes

Design Ingrid&Odd - Interaksjonsdesign Nytt Nettsted