"Hvaler" er ute. Foto: Thor Willy Eriksen

«Hvaler» er ute. Foto: Thor Willy Eriksen

Han forteller at stiftelsen er i god dialog med Hvaler Kommune,  og er sikker på at det skal finnes tilstrekkelig med anløpssteder på Hvaler den dagen båten er i drift.
Dette betyr at det må ryddes opp i forholdene rundt flere av de gamle dampskipsbryggene, der båten hadde sine anløp i gamle dager. Noen har forfalt, mens andre er tatt i bruk for private lystbåter og moringer.

Fartøyvern i praksis er en lang prosess – noe alle involverte kjenner til. Løpet er ofte langt frem til operativ drift.  Dette gjelder også historien om M/S HVALER.

Jan Arntzen, Ottar Blekken,Eine Wiklund, Chr. Mohn med flere, dro igang forløpet til stiftelsen og prosjektet på 1980-tallet. Den tidligere turistsjefen i Fredrikstad-Sigurd Knudsen hadde også store vyer i forhold til turisttrafikk.

Hvaler ved EngelsvikenAlnæs forteller at visjonene var gode, men at det har tatt tid å realisere dem.
Han opplyser også at det vil bli inngått samarbeid med skoler både i Fredrikstad og på Hvaler:
» Båten er en seilende historiebok. Den har vært med på flere historiske epoker de siste 125 år. Fra overgangen fra seilskutetiden gjennom mellomkrigstid og kull/ dampdrift til modernisering etter krigen. Nå ruster vi for en moderne tid.»

Du kan lese mer om M/S HVALER her.

Du kan lese hele artikkelen i Fredrikstad Blad  her