Skibladner er viktig for regionen

 

Skibladner_Beate_2007_hires-300x220Fylkesvaraordfører i Akershus, Lars Birger Salvesen (KrF) har lagt ut et innlegg om DS «Skibladner» på sin blogg, som er gjengitt i Romerikes Blad den 9. august.

Det er flott for fartøyvernet at en sentral politiker på denne måten ser og formidler betydningen av et fartøy i fortid, nåtid og fremtid. Slikt ønsker vi fartøyvernere mer av over hele landet.

Vi skal også passe på å spre enda bredere kunnskap om betydningen av den frivillige innsatsen som per i dag er en forutsetning for de fleste av disse fartøyenes eksistens.

Etter samtale med Salvesen har NFF fått lov til å gjengi hans innlegg:

 

«Nylig markerte vi at det er 160 år siden «Mjøsas Hvite Svane» ble sjøsatt, som datidens raskeste dampskip i Norge.

Hjuldamperen binder også de tre fylkene Oppland, Hedmark og Akershus sammen, og skaper en unik merkevare for Mjøsa i reiselivssammenheng.

2. august 1856 startet ruten mellom Eidsvoll og Lillehammer opp, og skipet ble et viktig transportmiddel mellom Eidsvoll og mjøsbyene Hamar, Gjø- vik, Moelv og Lillehammer. Etter at jernbanelinjen åpnet til Lillehammer åpnet i 1894 ikk dampskipene konkurranse om passasjerene som skulle raskest mulig fram. Likevel har skipet levd videre. I dag er hun først og fremst et fartøy for turisme og fritidsturer. En reise med Skibladner er som å reise tilbake i tid. Både naturopplevelsen og skipets utseende, hun framstår i dag som hun gjorde for over hundre år siden, bidrar til å skape den spesielle stemningen om bord. Den er vanskelig å beskrive, den må rett og slett bare oppleves.

Unik kulturhistorie

Akershus fylkeskommune har i en årrekke gitt tilskudd til Skibladner. Sammen med fylkeskommunene Hedmark og Oppland, Riksantikvaren og sju mjøskommuner har vi hjulpet eieren, Oplandske Damskibsselskab, med å holde skipet, som i dag er verdens eldste hjuldamper, i drift. Dette gjør vi fordi skipet er en av Norges kulturhistorisk aller mest verdifulle fartøyer. Skibladner ble fredet av riksantikvaren for nøyaktig ti år siden. Det var er første gang et skip i rutetraikk ble fredet. Mellom 1968 og 1991 gjennomgikk skipet omfattende restaurering, og det vakre interiøret fra 1888–1937 er gjenopprettet.

Samme maskin i 160 år

Men ikke bare interiøret er bevart, utrolig nok kjører skipet på samme maskin i dag som på 1880-tallet, med kun noen få oppgraderinger. I Akershus er vi veldig stolte av pilegrimsledene våre, da er det på sin plass å nevne at Skibladner gir spesialpris til vandrere med pilegrimspass. I middelalderen brukte mange pilegrimer Mjøsa som ferdselsvei mot Nidaros, på den bakgrunn er skipet sertiisert som pilegrimsbåt. På pilegrimsvis går turen i behagelig tempo, så man får tid til ta inntrykkene innover seg og utforske landskapet i de tre fylkene langs Norges største innsjø.

Skibladner160-åringen lever i beste velgående, det har vi sett senest nå i sommer, da Skibladner har vært en del av NRKs sommersatsing, og lere hundre tusen TV-seere har fulgt sendingen «Skibladner minutt for minutt». Dette er en fantastisk markedsføring både av skipet og det vakre naturlandskapet den reiser igjennom.

Jeg håper og tror at vi får oppleve mange år til med DS «Skibladner» som rutebåt.»

Fylkesvaraordfører i Akershus, Lars Birger Salvesen (KrF)

, , , , , , , , ,

Kommentarer er skrudd av.

Drevet med WordPress. Levert av WooThemes

Design Ingrid&Odd - Interaksjonsdesign Nytt Nettsted