DS «Børøysund» gjestet Børøysund

DS Børøysund på vei mot havna«108 års historie rundet neset og la til kai», skriver journalist Kristina Kaald i Hitra-Frøya. Vi har fått lov av redaktør Bjørn Rønningen til å dele denne flotte artikkelen med våre lesere på hjemmesiden:

«Det var under ideelle forhold dampskipet «Børøysund» rundet neset på Børøya og seilte inn ved Børøysund marina på Hitra.

DS «Børøysund» er et av de eneste dampskipene i Norge som fremdeles bruker kull som drivstoff. De aller fleste dampskipene har brukt olje som drivstoff etter 1960. Skipet seilte fra Oslo 29. juni og har vært innom blant annet Bergen, Måløy, Brønnøysund, Bodø og Svolvær. Skipet seilte fra Rørvik lørdags morgen og ankom Børøysund marina på Hestvika rundt 21.00 lørdags kveld. Her skulle skipet ligge til kai til neste morgen, da det seilte til Kristiansund for å laste kull.

– På hele sommerturen, som varer i fem uker, bruker vi rundt 70 tonn kull, forteller Eivind Lande, som er en av to kapteiner om bord på skipet. Magne Hansen er den andre kapteinen. Han gikk i land på Hestvika for kapteinbytte etter fire uker på sjøen.

Mannskapet på båten varierer fra 20-24 personer. Det er ikke ofte skipet og besetningen legger ut på slike lange turer og denne turen er den fjerde siden 1969. Det er mye logistikk og mange forberedelser foran en slik tur. Det produseres ikke kull i Norge så det må importeres fra Polen, og legges i depoter langs kysten.

Kaptein Magne Hansen og kaptein Eivind LandeBannlyser moderne metoder

Dampskipet fremstår i stor grad slik det var etter ombyggingen i 1935. Maskineriet og den kullfyrte kjelen er den samme som i 1908.

– Vi navigerer etter papir-sjøkart, vi bruker et gammeldags parafinkompass og har ikke annet elektrisk utstyr enn det som er absolutt påbudt, forteller Hansen. I den fire kvadratmeter store byssa står det en kullfyrt ovn som tar opp halve plassen. Der lager den 84 år gamle kokken mat til tjue personer hver dag på reisen. Skipet har blant annet egen damesalong, passasjerlugar av 1. og 2. klasse, røykelugar og eget postkontor. Tanken bak turen er å seile i områdene skipet opprinnelig seilte. Det er også for å vise fram båten.

– Det har vært veldig stor interesse og hadde vi visst at det skulle møte opp så mange her på marinaen, hadde vi beregnet en lengre stopp, forteller Lande. Skipet eies i dag av den ideelle foreningen Norsk veteranskibsklub.

En over 100 år lang historie

DS «Børøysund» ble bygget ved Trondhjems mek. Værksted i 1908 for Trondhjems Lægtercompagni. Da het fartøyet «Odin» og var en kombinert passasjer- og slepebåt. Under første verdenskrig tok marinens skipet og brukte det som bevoktningsfartøy i Trondheimsfjorden. Det ble satt kanoner på både fordekket og akterdekket. Fem år etter første verdenskrig, i 1923, ble skipet solgt og gikk i fast rute i skjærgården utenfor Bergen i to år. Da het skipet «Skjergar». I 1925 overtok Vesteraalens Dampskibsselskab båten og døpte henne om til «Børøysund» og satte henne i lokaltrafikk i Lofoten og Vesterålen. Der fikk hun være til 1960 da hun ble solgt til yrkesskolen på Melbu og omdøpt til Hymna.

– Båten er ikke oppkalt etter Børøysund på Hitra, men plassen Børøysundet i Nordland, forteller Hansen. I 1969 ble hun overtatt av Norsk Veteranskibsklub, som igjen gav båten navnet «Børøysund». Skipet var blant de første fartøyene i landet som fikk Riksantikvarens status som vernet skip, og i 2014 ble hun fredet.»

Her kan du laste ned PDF av artikkelen

Lokalavisa Hitra-Frøya er interessert i å skrive om historiske fartøy som besøker området, så bare si ifra om du er på reise eller vet om noen! Her kan du klikke deg inn på Lokalavisa Hitra-Frøya for å se mer. 72 44 04 00 post@hitra-froya.no

Kommentarer er skrudd av.

Drevet med WordPress. Levert av WooThemes

Design Ingrid&Odd - Interaksjonsdesign Nytt Nettsted