Hestmanden til Oslo

110923_Utdokking_Hestmanden_EW_30_«Lucky Ship» ble det kalt, dampskipet Hestmanden. Skipet er det eneste fremdeles flytende fartøyet som har deltatt i og overlevd to verdenskriger, og skal nå bli en flytende formidlingsarena for krigsseilernes historie. Kystlaget Viken har i samarbeid med Stiftelsen Hestmanden og Kragerø Sjøtjenester fått til slep av Hestmanden til Forbundet KYSTENSs landsstevne i Oslo.

D/S Hestmanden ble bygget ved Laxevaags Maskin & Jernskibsbyggeri i 1911. Skipstypen kalles gjerne baklader, en ny type nordsjøfraktere som ble utviklet ved århundreskiftet. Ved utbruddet av 1. verdenskrig gikk Hestmanden i kystruta. Krigen kom raskt til å bli en total krig der også nøytrale lands handelsskip spilte en viktig rolle. Ikke minst gjaldt dette sjøkrigen i Nordsjøen. Fram til september 1915 ble hele 46 norske skip senket av tyske ubåter. Den 4. januar 1915 gikk Hestmanden sin første tur i krigssonen med trelast bestemt for Hull i England. Også to andre av Vesterålskes skip ble satt inn i utenriksfart på denne tiden. Av disse tre skipene var det bare Hestmanden som skulle komme helskinnet fra det, på tross av flere meget farlige episoder. Under en konvoi hjem fra Arkangelsk i 1917 gikk 10 av 15 skip tapt. Hestmanden var blant de 5 som kom fra det uten mén. Ved ett tilfelle da skipet gikk i konvoi i den farlige kullfarten mellom Nord-Frankrike og England var skipet det eneste som kom fram til bestemmelsesstedet. En rekke andre episoder kom til å styrke Hestmandens ry som et særdeles heldig skip.

I mellomkrigstiden seilte Hestmanden kystgodsruta mellom Oslo og Finnmark og fraktet alt fra bulldosere og jernbanevogner til sjokolade og fisk og sprit.

Under neste verdenskrig ble Hestmanden sendt til Storbritannia sammen med alle andre handelsskip som befant seg i Nord-Norge da det ble klart at tyskerne også ville ta denne landsdelen. Blant dem som kom fram var Hestmanden, som heretter stort sett gikk i britisk farvann resten av krigen. Krigsfart i konvoier, trangt om plassen i havnene og tidspress påførte skipet mange småskader. Ved flere anledninger var det svært nære på at skipet skulle gå tapt. Men i juni 1945 kunne skipet sette kursen hjemover, og ble igjen umiddelbart satt inn i kystgodsruta. Hestmanden gikk som første skip ut fra Oslo med materialer til gjenoppbyggingen av Finnmark. (Kilde: hestmanden.no)

Under neste verdenskrig ble Hestmanden sendt til Storbritannia sammen med alle andre handelsskip som befant seg i Nord-Norge da det ble klart at tyskerne også ville ta denne landsdelen. Blant dem som kom fram var Hestmanden, som heretter stort sett gikk i britisk farvann resten av krigen. Krigsfart i konvoier, trangt om plassen i havnene og tidspress påførte skipet mange småskader. Ved flere anledninger var det svært nære på at skipet skulle gå tapt. Men i juni 1945 kunne skipet sette kursen hjemover, og ble igjen umiddelbart satt inn i kystgodsruta. Hestmanden gikk som første skip ut fra Oslo med materialer til gjenoppbyggingen av Finnmark. (Kilde: hestmanden.no)

Hestmanden ble erklært verneverdig av Riksantikvaren i 1996, og har vært gjennom store restaureringsarbeider gjennom flere år både ved Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter i Kristiansand og Hardanger Fartøyvernsenter. Under landsstevnet i Oslo skal skipet være arena for flere markeringer av krigsseilernes innsats og historie. Blantannet ved et foredrag av forfatter Jon Michelet, som i disse dager skriver tredje og siste bind i sin romantriologi om norske sjøfolks rolle i andre verdenskrig. Mer detaljert program kommer etterhvert.

Hør NRK P2s program om skipet her.

Vi ses på Forbundet KYSTENs landsstevne 17. – 20 juli!

Forfatter Jon Michelet holder foredrag om Krigsseilerne ombord Hestmanden under landsstevnet. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

Kommentarer er skrudd av.

Drevet med WordPress. Levert av WooThemes

Design Ingrid&Odd - Interaksjonsdesign Nytt Nettsted